Digitalno poduzetništvo i otpornost: teorijska i empirijska analiza digitalnih startupova
- prof. dr. sc. Slavomir Vukmirović,
- doc. dr. sc. Antonija Petrlić,
- doc. dr. sc. Ana Babić,
- dr. sc. Barbara Buljat Raymond,
- prof. dr. sc. Zoran Sušanj,
- dr. sc. Tamara Šmaguc,
- prof. dr. sc. Boštjan Antoničić
Istraživanja pokazuju da digitalna tehnologija osnažuje tvrtke u različitim fazama njihovog procesa rasta i razvoja te omogućuje tvrtkama različitih veličina i vrsta da se odupru vanjskim šokovima stvarajući sposobnost otpornosti. Digitalni kontekst poduzetničke aktivnosti dodatno je došao do izražaja posljednjom značajnom globalnom zdravstvenom, gospodarskom i socijalnom krizom uzrokovanom pandemijom Covid-19, kada se poslovni model digitalnih startupa pokazao otpornim. Međutim, mikroekonomski procesi svojstveni startupovima na znanstvenoj su razini još uvijek uglavnom nepoznati, a što se posebno odnosi na kontekst digitalnih startupova, gdje mogućnosti digitalnih tehnologija predstavljaju novi okvir za ispitivanje i tumačenje dosadašnjeg razumijevanja procesa i učinaka poduzetničke aktivnosti. Ovaj jaz u istraživanju još je izraženiji u literaturi o determinantama otpornosti u kontekstu digitalnih startupova. Nadalje, malo je istraživanja otpornosti u kontekstu digitalnih startupova u zemljama sa slabo razvijenim startup ekosustavom, poput onoga u Hrvatskoj, s obzirom na doprinos koji startupovi ostvaruju u takvom okruženju. Kako bi se istražilo na koji način digitalna tehnologija u sprezi sa startup poduzetničkoj gospodarskoj aktivnosti karakterizira koncept otpornosti i pridonosi objašnjenju specifičnosti stjecanja resursa, rasta i razvoja digitalnih startupova i startup ekosustava, istraživački projekt biti će usmjeren na traženje odgovora na tri glavna istraživačka pitanja, od kojih se svako odnosi na određenu razinu analize; individualnu (razina osnivača), organizacijsku (digitalna startup tvrtka) i makrorazinu (startup ekosustav) te u kontekstu digitalnih startupova u Hrvatskoj, uvažavajući specifičnosti razvojnih puteva startupova u takvom okruženju. Na taj način otpornost se konceptualizira kao kapacitet koji se ostvaruje na više razina, te je određen značajkama konteksta. Istraživanje nastoji izraditi novi teorijski model poduzetničke otpornosti u kontekstu digitalnih startupova, te pružiti praktične implikacije za dionike startup ekosustava na temelju uzorka otpornih digitalnih startupova u kontekstualnom okruženju hrvatskog startup ekosustava. Kako bi se postigli postavljeni ciljevi, u istraživanju će se primijeniti sekvencijalni istraživački dizajn koji kombinira kvalitativni i kvantitativni istraživački pristup te je baziran na primijeni utemeljene teorije (engl. grounded theory).