Makroekonomski učinci demografskih promjena na ekonomski rast i nužnost promjena demografske politike
Voditeljica projekta: izv. prof. dr. sc. Vesna Buterin
Članovi projektnog tima:
- Prof. dr. Sc. Saša Drezgić, Ekonomski fakultet u Rijeci,
- Prof. dr. sc. Nataša Rupčić, Ekonomski fakultet u Rijeci,
- Maja Matanić Vautmans, doktorska studentica, Ekonomski fakultet u Rijeci,
- Prof. dr. sc. Emilija Miščenić, Pravni fakultet Rijeka,
- Dr. sc. Sanja Raspor Janković, Veleučilište u Rijeci,
- Dr. sc. Denis Buterin, naslovni docent
Iznos financiranja: 5.840,00 EUR (44.000,00 kn)
Opis projekta: Analize
demografskih kretanja, odnosno projekcije stanovništva bitne su za oblikovanje
makroekonomske politike te za izradu nekih od najvažnijih nacionalnih
strategija, poput obrazovnih, zdravstvenih i socijalnih. Takve analize u Hrvatskoj pokazuju dugoročan
trend depopulacije te procesa starenja stanovništva odnosno povećanja udjela
stanovništva starijeg od 65 godina. Ako se
populacijska politika bitno ne promijeni i ne dovede do povećanja nataliteta,
sljedećih desetljeća stanovništvo će se prirodnim putem dodatno smanjivati i
starjeti. Trajno iseljavanje hrvatskog stanovništva između dva rata, te nakon
osamostaljenja Hrvatske izazvalo je veliki migracijski gubitak s izrazito
nepovoljnim djelovanjem na suvremeni demografski razvoj. Od kraja devedesetih
godina prošloga stoljeća stope prirodnog priraštaja konstantno su negativne s
tendencijom povećavanja stopa u negativnom smjeru tako da od tada neprekidno
dolazi do sve većeg prirodnog smanjenja stanovništva. Uz tako nepovoljnu
demografsku situaciju, posljednjih godina posebno je izražen nastavak negativne
migracijske komponente. Naime, iseljavanja mladog, radno sposobnog stanovništva
dodatni je nepovoljni čimbenik za povećanje fertiliteta i prirodnog priraštaja.
Depopulacija je po svojoj prirodi destruktivna: što dulje traje, u sve većoj
mjeri slabi demografsku snagu države u kojoj se javlja, a budući da se
demografski procesi razvijaju sporo, potreban je vremenski razmak od najmanje
jedne generacije da bi se u potpunosti uočili svi njihovi učinci. Oni su vrlo
često shvaćeni post festum, odnosno tek kad postanu prošlost. Upravo takva
situacija može se uočiti proučavanjem rezultata posljednjeg popisa stanovništva
u Hrvatskoj. Međutim, problem nije samo u trenutno nepovoljnom demografskom
stanju nego prvenstveno u njegovom u daljnjem ubrzanom pogoršavanju odnosno sad
već gotovo izvjesnom urušavanju i to sa svim negativnim društvenim i
gospodarskim posljedicama koje iz toga mogu proizaći. U pitanje će prvenstveno
biti dovedeno funkcioniranje mirovinskog i zdravstvenog sustava jer će sve
nepovoljniji omjer staroga stanovništva zdravstvenom potrošnjom i potrošnjom za
mirovine i ostala socijalna davanja stvarati sve veći i sve teži pritisak na
sve manji dio stanovništva koji se nalazi u radnom kontingentu. Iseljavanje
mladog, radno sposobnog stanovništva inducira daljnje smanjivanje fertiliteta i
prirodnog priraštaja čime će funkcioniranje socijalnog sustava, a osobito
mirovinskog i zdravstvenog sustava već u doglednoj budućnosti biti dovedeno u
pitanje. Već u ovom času se kao ishodište svih financijskih problema hrvatskog
mirovinskog i zdravstvenog sustava može identificirati u nepovoljnoj
demografskoj strukturi, a ona će se samo pogoršavati ako ne dođe do bitnih
promjena. Na to se izravno nadovezuju budući fiskalni problemi koji se mogu
predvidjeti ako se stanje ne promijeni. Nadalje, sve će izraženiji biti
problemi na tržištu rada koje se već sada susreće s manjkom radne snage.
Hrvatska je u tom smislu sad u donekle paradoksalnoj situaciji: na tržištu rada
nedostaje ljudi gotovo svih zanimanja pa je prisiljena uvoziti radnu snagu, dok
istovremeno bilježi emigraciju vitalnog stanovništva u druge zemlje upravo u
potrazi za poslom što dodatno osnažuje negativnu demografsku spiralu. Problemi
se mogu očekivati i u obrazovnom sustavu gdje će nedostatak djece, učenika i
studenata uzrokovati njegovo stagniranje i usporavanje njegovog razvoja te
nesposobnost odgovaranja zahtjevima suvremenog gospodarstva. Sve to će u
najvećoj mjeri implicirati negativne promjene u ekonomiji i gospodarskom rastu
pa se demografska politika Hrvatske može smatrati jednom od najvažnijih
politika u kratkom i srednjem razdoblju. Da bi se ublažilo ili izbjeglo
negativno kretanje demografskih promjena na gospodarski rast potrebno je
poduzeti kako hitne i kratkoročne mjere, tako i one koje će se primjenjivati u
srednjem i dugo roku. Stoga je upravo
predmet ovog istraživanja analizirati mogućnosti aktivne demografske politike
koja u okviru promjene demografske strukture može osigurati održivost
gospodarskog rasta i makroekonomsku stabilnost Hrvatske.Cilj ovog projekta je istražiti i predložiti mjere demografske politike
koje će tijekom nadolazećeg vremena dovesti do promjene demografskih trendova
te do nužnih makroekonomskih pretpostavki za gospodarski rast. Nova demografska
politika treba djelovati u dva ključna pravca: zaokret migracijskog salda
te zaustavljanje negativnog prirodnog
priraštaja kako bi se održala makroekonomska stabilnosti i stvorili uvjeti
gospodarskog rasta.
Ključne riječi: demografske promjene, ekonomski rast, starenje stanovništva, fiskalna
politika, institucije
Abstract: Analysis of
demographic trends, i.e. population projections, are essential for the
formulation of macroeconomic policy and for the development of some of the
most important national strategies, such as educational, health and social
strategies. Such analyzes in Croatia show a long-term trend of depopulation
and the process of population aging, i.e. an increase in the share of the
population over 65 years of age. If the population policy does not change
significantly and does not lead to an increase in the birth rate, the
population will naturally decrease further and age in the coming decades. The
permanent emigration of the Croatian population between the two wars and
after the independence of Croatia caused a large migration loss with an
extremely unfavorable effect on contemporary demographic development. Since
the end of the nineties of the last century, the rates of natural increase
have been constantly negative with a tendency to increase rates in a negative
direction, so that ever since then there has been an ever-increasing natural
decrease in the population. In addition to such an unfavorable demographic
situation, the continuation of the negative migration component has been
especially pronounced in recent years. Namely, the emigration of the young, able-bodied
population is an additional unfavorable factor in matters of fertility and
natural increase. Depopulation is by its nature destructive: the longer it
lasts, the more it weakens the demographic strength of the country in which
it occurs, and since demographic processes develop slowly, a time gap of at
least one generation is needed to fully observe all their effects. They are
very often understood post festum, i.e. only when they become the past.
Exactly such a situation can be observed by studying the results of the last
population census in Croatia. However, the problem is not only in the current
unfavorable demographic situation, but primarily in its further accelerated
deterioration, i.e. its now almost certain collapse, with all the negative social
and economic consequences that may arise from it. The functioning of the
pension and health system will primarily be called into question, because the
increasingly unfavorable ratio of the old population to health spending and
spending on pensions and other social benefits will create greater and
heavier pressure on the ever-smaller part of the population that is in the
workforce.The
already mentioned emigration of the young, able-bodied population induces a
further decrease in fertility and natural increase, which will put the
functioning of the social system, and especially the pension and health
system, into question already in the foreseeable future. Already at this
time, the source of all the financial problems of the Croatian pension and
health care system can be identified in the unfavorable demographic
structure, which will only worsen if there are no significant changes. This
is directly linked to future fiscal problems that can be foreseen if the
situation does not change. Furthermore, the problems on the labor market,
which is already facing a labor shortage, will become more and more
pronounced. In this sense, Croatia is now in a somewhat paradoxical
situation: the labor market lacks people in almost all occupations, so it is
forced to import labor, while at the same time it records the emigration of a
vital population to other countries precisely in search of work, which
further strengthens the negative demographic spiral. Problems can also be
expected in the educational system, where the lack of children, pupils and
students will cause its stagnation and slowing down of its development, as
well as its inability to respond to the demands of the modern economy. All
this will to the greatest extent imply negative changes in the economy and economic
growth, so Croatia's demographic policy can be considered one of the most
important policies in the short and medium term. In order to mitigate or
avoid the negative impact of demographic changes on economic growth, it is
necessary to take both immediate and short-term measures, as well as those
that will be applied in the medium and long term. Therefore, the subject of
this research is to analyze the possibilities of an active demographic policy
that can ensure the sustainability of economic growth and macroeconomic
stability in Croatia within the framework of changing the demographic
structure.The
goal of this project is to investigate and propose demographic policy
measures that will lead to a change in demographic trends and the necessary
macroeconomic assumptions for economic growth in the coming time. The new
demographic policy should act in two key directions: turning around the
migration balance and stopping negative natural growth in order to maintain
macroeconomic stability and create conditions for economic growth.
Key words: demographic changes, economic growth, population aging, fiscal policy, institutions
Šifra projekta: ZIP-UNIRI-2023-11