Pušenje


 

Od 2008. godine za sve objekte i prostor ispred Ekonomskog fakulteta u Rijeci zabranjeno je pušenje. To znači da pušenje od strane osoblja i studenata nije dopušteno na ili u krugu od 20 metara od Fakulteta. Prema Zakonu iz 2008. te njegovom dopunom u Zakonu o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda iz 2019. godine zabranjuje se pušenje duhanskih i srodnih proizvoda, biljnih proizvoda i uporaba elektroničkih cigareta s nikotinskim punjenjem ili bez nikotinskog punjenja i vodenih lula u svim zatvorenim javnim prostorima.

Ova promjena podržava predanost Fakulteta stvaranju i održavanju zdrave okoline za svoju zajednicu i posjetitelje.

Nova politika o zabrani pušenja dovest će nas u skladu s politikom HZJZ-a, koja zahtijeva da se u svim našim objektima ne puši. Osim toga, prodaja duhanskih proizvoda također je zabranjena na Fakultetu.

Studenti i djelatnici kojima je potrebna pomoć ili podrška za prestanak pušenja mogu se obratiti HZJZ-u (https://www.hzjz.hr/kontakt/).

 

Studiranje, kao i svako drugo životno razdoblje, nosi sa sobom niz izazova i problema. Neke svladavamo lakše, sami ili uz podršku obitelji i prijatelja, dok neki u većoj mjeri ometaju naš svakodnevni život i zahtijevaju stručnu pomoć. Psihološko savjetovalište Sveučilišnoga savjetovališnog centra (UNIRI) pruža stručnu psihološku pomoć i podršku studentima i drugim članovima riječkog sveučilišta s ciljem poboljšanja kvalitete života i povećanja efikasnosti studiranja. Više o samom psihološkom savjetovalištu pogledajte na:

https://www.ssc.uniri.hr/hr/psiholosko-savjetovaliste.html

 

Znamo da će to biti značajna promjena za neke članove naše zajednice. Budući da od svih zaposlenika i studenata tražimo njihovu pomoć u provedbi nove politike, također želimo čuti o svim praktičnim pitanjima ili problemima.

 

Zašto pušenje nije dopušteno unutar 20 metara od Fakulteta?

Odgovornost Ekonomskog fakulteta u Rijeci prema Zakonu o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda iz 2019. godine znači da smo dužni ograničiti izloženost naše zajednice pasivnom pušenju.

 

Što s e-cigaretama?

Korištenje e-cigareta nije dopušteno ni u jednoj zgradi Fakulteta, ili bilo gdje blizu ulaza ili zračnih kanala gdje bi njihove emisije mogle ući u objekte. Ova kategorija nije bila uključena u Zakon iz 2008. godine, iz tog razloga primjenjuje se dopunjeni Zakon iz 2019. godine.

 

Gdje ljudi mogu pušiti?

Potičemo sve pušače da razmotre opcije za pomoć pri prestanku pušenja. No, za one studente i osoblje koji se odluče pušiti, politika zahtijeva da puše izvan Fakulteta i daleko od naših objekata.

Kako su naši objekti u neposrednoj blizini stambenih zgrada i Ekonomske škole Mije Mirkovića, molimo osoblje i učenike da paze na zdravlje i dobrobit naših susjeda. Međutim, nedaleko od dvorišta Fakulteta nalazi se nekoliko ugostiteljskih objekata u kojima je pušenje dozvoljeno.

 

Zašto se Fakultet odlučio na ovu promjenu?

U skladu sa svojom dužnošću brige za osoblje i studente, Ekonomski fakultet Rijeka je posvećen stvaranju i održavanju zdravog okoliša.

Izloženost duhanskom dimu bilo pušenjem ili pasivnim pušenjem jedan je od najvećih pojedinačni uzroka smrti i bolesti u Republici Hrvatskoj. Pušači imaju veći rizik da će imati loš i kraći život i oboljeti od teških i neizlječivih bolesti.

Osim toga, pasivno pušenje može biti neugodno za ostale članove zajednice, osobito za one s postojećim respiratornim bolestima.

 

 

12 koraka u prestanku pušenja

Ukoliko ste spremni prihvatiti izazov i prestati pušiti, predlažemo Vam sljedeće korake. Nemojte izostaviti niti jedan jer su jednostavni, razumljivi, lako primjenjivi i učinkoviti.

 

1. korak: ODABERITE VAMA NAJVAŽNIJU PREDNOST NEPUŠENJA

Odluka je Vaš prvi korak na putu nepušenja. Možda želite biti zdraviji, ili poboljšati zdravlje svoje obitelji, možda uštedjeti novac, ili jednostavno ne želite biti ovisni o cigaretama. Odredite neke prednosti nepušanja za Vas i razmislite koje su najvažnije. Obratite pozornost na sve oblike prednosti, odnosno obuhvatite fizičke, društvene, emocionalne i financijske prednosti.

Nemojte se uzrujavati ako mislite da niste dovoljno jaki da biste se zauvijek oslobodili cigarete. Još jednom razmislite o svojim razlozima "za" i "protiv" pušenja.

 

2. korak: ODREDITE DATUM PRESTANKA PUŠENJA

Izaberite neki datum koji nije preblizu niti predalek, kako biste se uspjeli dobro pripremiti odnosno kako ne biste odugovlačili s ostvarenjem svoje odluke. Izaberite datum pušenja posljednje cigarete. Ustrajte i poštujte svoju odluku!

 

3. korak: PRIPREMITE SE FIZIČKI ZA PRESTANAK PUŠENJA

Za uspješan prestanak pušenja potrebna je dobra fizička priprema, koja uključuje brzo oslobađanje tijela od štetnih sastojaka duhanskog dima, posebice nikotina i ugljičnog monoksida. Primjenjujte sljedeće upute: tijekom dana pijte dovoljnu količinu vode (otprilike šest do osam čaša), spavajte 7 do 8 sati svake noći, svakako obilno doručkujte, kad god je moguće, iskoristite priliku i prošećite na svježem zraku.

 

4. korak: PRIPREMITE SE PSIHIČKI ZA PRESTANAK PUŠENJA

Morate se unaprijed pripremiti i naučiti kako se postaviti kad Vam netko ponudi cigaretu. Pripremite se unaprijed za visokorizične situacije, u kojima ćete biti u kušnji da ponovno zapalite cigaretu, kao što su mjesta gdje se nalazi mnogo pušača; situacije u kojima ste pod stresom; vrijeme uz alkohol ili kavu; vrijeme kad ste gladni, obuzeti ljutnjom ili dosadom. Predočite detaljno sebe kao osobu koja teži biti nepušač. Učinite sve da ta vizija postane stvarnost.

 

5. korak: PLANIRAJTE NAGRADE KOJE ĆE VAS MOTIVIRATI

Ako ste prestali pušiti, zaslužili ste nagradu, stoga se redovito nagrađujte. Za onaj novac koji biste potrošili na cigarete - kupujte nešto što volite. Nagrade djeluju poticajno i podsjećaju Vas da činite nešto veliko. Izaberite nagrade koje ćete sebi pokloniti ako dosegnete pojedine ciljeve: za tjedan dana nepušenja, za mjesec dana nepušenja, za 3 mjeseca nepušenja itd.

 

6. korak: PRESTANITE PUŠITI UZ MALU CEREMONIJU

Uništite sve cigarete, lule, upaljače, pušački pribor, uklonite pepeljare... Recite prijateljima i članovima obitelji da prekidate svaku vezu s Vašim najgorim neprijateljem, cigaretom. Proslavite taj dan, ali bez alkohola.

 

7. korak: JEDITE I PIJTE TAKO DA BISTE POBIJEDILI

Jedite samo zdravu, svježe pripremljenu hranu. Jedite što više voća i povrća. Izbjegavajte visokokaloričnu hranu. Mislite o tome da fizička i psihička kondicija ovise o hrani koju unosite u organizam. Pijte dovoljno tekućine - vodu ili bezalkoholna negazirana pića s niskim postotkom šećera. Izbjegavajte bijeli šećer, koristite prirodni šećer iz svježeg voća i iz cjelovitog pšeničnog zrna. Ako jedete meso - neka to bude lagano nemasno meso i riba.

 

8. korak: NAĐITE VREMENA ZA ODMOR I OPUŠTANJE

Redovita tjelovježba učinkovito pomaže u procesu odvikavanja od pušenja. Potražite mirno mjesto, smjestite se u udoban stolac, odjeveni u laganu odjeću. Uživajte u noćnom snu koji traje sedam do osam sati. Nemojte propuštati tjedni odmor. Svakako se jedan dan u tjednu opustite i odmorite od svakodnevnih obveza.

 

9. korak: KORISTITE DUHOVNU SNAGU

 

10. korak: ZATOMITE ŽELJU ZA PUŠENJEM:

1. Popijte čašu vode ili voćnog soka.

2. Udahnite duboko pet puta (polagano).

3. Prošetajte.

4. Primijenite vježbe opuštanja.

5. Brojite unazad, počevši od 100.

6. Prihvatite se nekog zanimljivog hobija.

7. Operite zube pastom od peperminta.

8. Tuširajte se naizmjence toplom i hladnom vodom.

9. Grickajte mrkvu ili celer.

10. Grickajte koštice suncokreta ili buće.

11. Poslužite se gumom za žvakanje (bez šećera).

12. Nazovite prijatelja da Vam pomogne.

13. Popijte šalicu mlijeka.

14. Ponovite odluku: "Želim se osloboditi pušenja!"

15. Pogledajte na sat i odgodite uzimanje cigarete najmanje za jednu minutu zatim još jednu minutu, pa još jednu minutu... i tako najmanje pet minuta.

 

11. korak: AKO STE POSRNULI I ZAPALILI CIGARETU, POČNITE IZ POČETKA

Jedna zapaljena cigareta tijekom odvikavanja ne smije postati preprekom za uspješan prestanak pušenja. Uvijek postoje posrtaji i padovi, ali Vi nastojite pobijediti! Shvatite da niste izgubili; Vi samo idete zaobilaznim putem.

 

12. korak: NE ZABORAVITE "DVOSTRUKU POBJEDU"!

Podijelite s drugima ono što je Vama pomoglo i poslužilo Vam kao pojas za spašavanje dok ste bili u krizi zbog snažne želje za cigaretom. Zamolite pušače da ne puše u Vašoj nazočnosti.

Više detalja možete pronaći ovdje: https://www.zzjzdnz.hr/hr/zdravlje/pusenje-i-zdravlje/180 Tekst iz knjige „I Vi možete prestati pušiti", autori dr. Nevenka Blažić-Čop i dr. Veljko Đorđević.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kalendar

Ova stranica koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Za nastavak korištenja web stranice kliknite na "Slažem se". Postavke kolačića mogu se konfigurirati u vašem web pregledniku, a više informacija potražite ovdje. Slažem se