Učenje zalaganjem u zajednici u visokom obrazovanju - poticanje treće misije sveučilišta i građanskog angažmana studenata

Učenje zalaganjem u zajednici u visokom obrazovanju - poticanje treće misije sveučilišta i građanskog angažmana studenata

Projekt spaja potrebe iz okruženja i stjecanje znanja i sposobnosti u visokom obrazovanju. Time se rješava realni problem u lokalnom okruženju i studenti imaju zadaću da pomognu u njegovom rješavanju. Nastavnici djeluju poput mentora koji ih vode kroz proces rješavanja problema, na način da ih vode kroz teoretske i praktične aspekte pojedinih kolegija (ishoda učenja/ nastavnih ciljeva/ znanja i kompetencija). Studenti istovremeno uče teoriju i stječu iskustvo na praktičnom primjeru, koji nije laboratorijske naravi, već se događa u realnom vremenu i okruženju. Studenti nisu plaćeni za pruženu uslugu, ali stječu znanja, vještine i sposobnosti koji su zadani kao akademski ciljevi pojedinih kolegija. Partner u zajednici koji surađuje s nastavnikom i studentima dobiva besplatno rješenje, savjet, studiju ili osmišljavanje i realizaciju programa (ovisno o situaciji i kolegiju) i surađuje sa Sveučilištem. Istodobno upoznaje studente, koji nakon dovršetka studija mogu postati potencijalni zaposlenici ili volonteri. Zbog toga se metodologija zove Učenje zalaganjem u zajednici. 
Ova metodologija se već jako dugo koristi u SAD-u i Južnoj Americi, s tim da se dosta koristi tijekom srednjoškolskog obrazovanja. U Republici Hrvatskoj postoji svega nekoliko nastavnika koji primjenjuju takav vid nastave na različitim Sveučilištima.    

Sažetak projekta:
Projekt se temelji na najnovijem odražavanju sveučilišta o vlastitim ulogama u suvremenom društvu i vezuje se između njihovih sastavnica, institucija i zajednice. Trećom misijom sveučilišta se smatra veza između područja visokog obrazovanja i društva. Strategija je razvijena širom svijeta u odnosu na treću misiju već nekoliko desetljeća, a to je učenje zalaganjem u zajednici (service-learning). Zahvaljujući tome, sveučilišta složeno ispunjavaju svoju osnovnu misiju i pripremaju novu generaciju stručnjaka sposobnih za integraciju akademskih kvaliteta, društvene odgovornosti i građanski angažman. Takav oblik učenja se tek počinje otkrivati u većini zemalja Srednje i Istočne Europe. Isto vrijedi i za razmišljanje o društvenoj ulozi sveučilišta. 
Projekt se temelji na iskustvu i stručnosti partnera iz 6 zemalja EU-a i 2 zemlje izvan EU-a (pridruženi partneri) u području provedbe strategije učenja u zajednici, iznoseći nove međunarodne, inovativne i dosad nerealizirane ishode. 

Koordinator projekta je Sveučilište Matej Bel, Banská Bystrica. Projektni partneri dolaze iz Češke, Rumunjske, Hrvatske, Njemačke i Austrije. 
 
Predstavnici iz Hrvatske su sa Sveučilišta u Rijeci: 
· Izv.prof.dr.sc. Bojana Ćulum Ilić- Filozofski fakultet u Rijeci, Odsjek za pedagogiju
· Izv.prof.dr.sc. Lara Jelenc, Ekonomski fakultet u Rijeci
· Matia Torbarina, asistent, Ekonomski fakultet u Rijeci
 
Projektne aktivnosti sastoje se od stvaranja, testiranja i širenja inovativnih ishoda korištenih tijekom realizacije projekta i njegovog završetka kako bi se razvila i proširila strategija učenja zalaganjem u zajednici u području visokog obrazovanja i izvan njega, poticanje društvenih uloga sveučilišta i građanskih angažmana studenata. 
Osim partnerskih institucija, njihovih profesora i studenata, projekt će imati utjecaj na lokalne zajednice širenjem suradnje između aktera i donositelja odluka različitih vrsta - građanskog društva, građana i sveučilišta. 

Ciljevi projekta i ciljne skupine
Glavni cilj projekta je jačanje kapaciteta visokoobrazovnih institucija vezanih za ispunjavanje njihove treće misije i jačanje građanskog angažmana studenata kroz implementaciju inovativne strategije učenja zalaganjem u zajednici u regiji Srednje i Istočne Europe. Projekt se oslanja na potrebu poticanja međunarodne dimenzije kako bi, s jedne strane, motivirala studente da se angažiraju i, s druge strane, omogućuju nastavnicima podršku društvenoj ulozi visokih učilišta kroz jednu od uspješnih strategija široko rasprostranjenih u svijetu, učenje zalaganjem u zajednici. 

Među glavnim inovativnim rezultatima projekta su: 
1) osposobljavanje profesora za učenje zalaganjem u zajednici i vodič za edukatore, 
2) priručnik za provedbu strategije učenja zalaganjem u zajednici u visokom obrazovanju, 
3) preporuke za provedbu učenja zalaganjem u zajednici u visokoškolskim ustanovama i primjeri dobre prakse. 

1) Na Sveučilištu u Rijeci je u rujnu 2018. provedena edukacija za 11 nastavnika. Tijekom akademske godine 2018./2019. u mentorskom program implementacije sudjelovalo je 11 nastavnika s 8 kolegija na Ekonomskom fakultetu i 6 nastavnika s 5 kolegija na Filozofskom fakultetu.
Napravljen je vodič za edukatore na engleskom jeziku i preveden je na hrvatski jezik. Vodič će poslužiti za edukaciju svima onima koji će kasnije podučavati kako se može učenje zalaganjem u zajednici implementirati u visokom obrazovanju. Planira se objaviti kao materijal Sveučilišta u Rijeci. 

Povratne informacije od nastavnika: pristup je dosta kompleksan, potrebno je dosta komunikacije i pripreme i vrlo često stvar ne ide kao što je planirano na samom početku. 

"Radi se o novom pristupu visokoškolskoj nastavi koji je mi je potpuno otvorio vidike i dao nove ideje kako mogu unaprijediti svoje kolegije i predavanja” (visokoškolski nastavnik, EFRI)
"Nakon sudjelovanja na edukaciji jasnije su mi ideja i vizija ove metodologije i osjećam se spremnom na implementaciju u svoj kolegij. Mislim da je za početak važno krenuti korak po korak kako bismo se i studenti i ja priviknuli postepeno na promjene.” (visokoškolski nastavnik, EFRI)
"Iznenađuje me koliko u stvari jak utjecaj ovakav način rada ostavlja na nas kao nastavnike, posebno na naše studente i na zajednicu. Baš zbog tog snažnog utjecaja je važno da provodimo posebnu evaluaciju ovakvih kolegija i komuniciramo s javnosti što zaista radimo i koliko je to relevantno za svih.” (visokoškolski nastavnik, FFRI)
 
Nastavnici su prijavili da usprkos povećoj količini papirologije zbog koje im nije najjednostavnije provoditi ovakav program vide da su studenti puno više izloženi stvarnim problemima s kojima se suočavaju organizacije i za koje se oni sami školuju da ih rješavaju. Isto tako vide da i oni sami (nastavnici) osjete koristi ovakvog načina poučavanja. 
Nastavnici su osjetili što to znači koristiti u nastavi. Postoji nekolicina nastavnika koja će to koristiti u budućnosti u kombinaciji s nekim drugim metodologijama. 
Sveučilište koje uvede ovakav način poučavanja gradi temelje za institucionalnu strategiju povezivanja sveučilišta sa stvarnim svijetom. Udruge partneri kao prednosti ovakvog načina suradnje navode mogućnost povećanja i proširenja opsega posla kojim se trenutno bave zbog različitih profila i kompetencija studenata koji dolaze pomoć udruzi.
 
Povratne informacije od studenata: Studenti su općenito otvoreni novim načinima poučavanja s naglaskom na primjenu u stvarnom svijetu. Problem s kojim su se studenti susreli je očekivan za ovu fazu uvođenja programa – nemaju svi kolegiji u semestru uveden ovakav način poučavanja što iziskuje malo više prilagodbe od studenata. Od njih se traži veći angažman, više truda, posvećenosti i vremena na osmišljavanje problema. Dolazi do otpora jer ne odvija se sve prema nastavnom planu, potrebno se prilagođavati i biti fleksibilan. Razvijaju se dodatne kompetencije koje nisu predviđene u akademskom planu; organizacija, koordinacija, rješavanje konflikta, vođenja projekta, vođenje timova. Studenti na kraju cijene iskustvo i znanje, vještine i kompetencije, ali tek nakon nekog vremena po isteku semestra, ne nužno odmah na kraju semestra. 

2) Priručnik je isto tako najprije napisan na engleskom jeziku, a nakon toga smo ga i preveli na hrvatski jezik. Može poslužiti svim nastavnicima u visokom obrazovanju koju se žele informirati i educirati o tome kako uvesti učenje zalaganjem u zajednici u svoju nastavu. Planira se objaviti kao materijal Sveučilišta u Rijeci. 
Napisan je tako da bude izrazito jednostavno prikazan način pruži informacije o tome kako, kad, gdje i na koji način implementirati ovaj pristup.
 
3) Temeljem iskustva članova projektnog tima sastavljene su preporuke za provedbu za nekoliko razina (europska razina, nacionalna razina, sveučilišna razina, nastavnička i studentska razina te preporuke za partnere/suradnike u zajednici). Osim toga predstavljeni su primjeri dobre prakse s partnerskih sveučilišta na projektu, kako bi nastavnici koju žele započeti primjenjivati takvu strategiju učenja imali predodžbu o tome što se i kako to radi na konkretnim primjerima. Planira se objaviti kao materijal Sveučilišta u Rijeci. 

Slike su dostupne na poveznicama:
http://www.slihe.eu/project-overview/gallery
http://www.slihe.eu/project-overview/gallery/40-rijeka-third-project-meeting
 
Izdanja
Priručnik za edukatore: https://www.bib.irb.hr/1180520
Priručnik za nastavnike: https://www.bib.irb.hr/1180516
Preporuke: http://www.slihe.eu/images/stories/files/SLIHE_recommendations_HR_A4_2020-08-31.pdf
 
Fortografije
 

  
 

 
 
 

 

 


Kalendar

Ova internet stranica koristi kolačiće (tzv. cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva i funkcionalnosti. Saznaj više